Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 1 of 279
Back to Result List

Publizieren im Open Access an Fachhochschulen fördern: am Beispiel der Frankfurt University of Applied Sciences

  • Die vielfach geforderte Open-Access-Transformation ist noch lange nicht abgeschlossen. Da meist Universitäten Treiber dieser Transformation sind, stellt sich die Situation an Fachhochschulen oft anders dar. Ihr Fokus liegt stärker auf Lehre und Anwendung als auf der reinen Forschung, weswegen ihre Publikationsaktivität wesentlich geringer ausfällt. Derzeit ändert sich dieses Bild jedoch durch einen Ausbau des akademischen Mittelbaus an vielen Fachhochschulen, wodurch nicht zuletzt mit einer Verstärkung der Publikationstätigkeit zu rechnen ist. Diese Arbeit untersucht, wie sich die nun dringend auch an den Fachhochschulen nötige Open-Access-Transformation fördern lässt. Dazu werden nach Möglichkeit bereits vorhandene Dienstleistungen und Infrastrukturen zur Förderung des Open Access vorgestellt und wie sie auf die Besonderheiten und Bedarfe von Fachhochschulen angepasst werden können.
  • The OA transformation, which has been called for in many cases, is far from complete. Since it is mostly universities that are driving this transformation, the situation at universities of applied sciences is often different. Their focus is more on teaching and application than on pure research, which is why their publication activity is much lower. Currently, however, this picture is changing due to an expansion of the academic mid-level faculty at many universities of applied sciences, which is expected to lead to an increase in publication activity. This work examines how the Open Access transformation, which is now urgently needed at universities of applied sciences as well, can be promoted. For this purpose, existing services and infrastructures for the promotion of Open Access are presented, where possible, and how they can be adapted to the spe-cifics and needs of universities of applied sciences.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Dion Wagner
Document Type:Master's Thesis
Year of first Publication:2023
Date of final exam:2023/02/01
First Referee:Ursula ArningGND
Advisor:Claudia Frick
Degree Program:Master in Library and Information Science
Language:German
Page Number:60
GND Keyword:Beratung; Open Access; Schulung; Veröffentlichung
Access Rights:Frei zugänglich
URN:urn:nbn:de:hbz:79pbc-opus-20432
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Weitergabe unter gleichen Bedingungen